Er det for sent å lære piano i voksen alder?

Etter å ha undervist godt over 100 pianoelever, så vet jeg at mange voksne sitter inne med dette ene spørsmålet:

👉 "Er det for sent for meg å lære å spille piano i voksen alder?"

Mange utsetter de drømmene og målene de har om å lære seg å spille piano fordi de tenker at det er for sent - i hvert fall når det kommer til det å bli ordentlig flink!

Men er det egentlig noen gang for sent? Jeg vet ikke om dette er noe du har tenkt på, men hvis det er det, så vil jeg du skal lese dette:

Jeg underviser mest voksne elever og har gang på gang sett at det aldri er for sent og lære å spille piano som voksen. Jeg har fått inn elever som er både 20, 30, 40, 50 og over 60 år, og sett alle disse gå fra ingen kunnskap på piano til å bli dyktige pianister! Så det er virkelig mulig.

Men det er viktig å vite hva du skal gjøre for å bli en bedre pianist. Så idag skal jeg dele 5 nøkkeltips med deg som vil hjelpe deg å nå de målene du har satt deg, og som vil sørge for at du får en stødig progresjon på piano.

Tips 1: Start med det grunnleggende

Som voksne er vi vant til å ha gode utdanninger og kunne gjøre jobben vår godt. Det kan være en utfordring å gå fra nivå 100 til nivå 0 når du starter å lære et nytt instrument som piano. I tillegg har mange voksne hørt mye avansert musikk, og det kan være lite motiverende å starte fra scratch. Men det er viktig å ikke hoppe over det grunnleggende når du starter å lære piano. Å ta seg tid til å lære det grunnleggende vil hjelpe deg å bygge et solid fundament for å utvikle ferdighetene dine videre.

Tips 2: Hold deg til en fast øvingsrutine

Jeg forstår at voksne ofte er travle og at det kan være vanskelig å finne tid til daglig øving på piano. Men det er viktig å huske at selv 10 minutter om dagen kan være nok til å gjøre gode fremskritt. Tenk på det på denne måten: 10 minutter om dagen, 7 dager i uken, blir 70 minutter i løpet av uken. Det er mye bedre å øve 10 minutter hver dag enn å øve i 70 minutter én dag i uken.

Dette skyldes at søvn er viktig for læring og hukommelse, og hjernen trenger tid til å fordøye det du har lært. Mitt personlige tips her er å ikke se på øvingen som en byrde eller noe du "må" gjennom, men heller som en meningsfull aktivitet du kan gjøre i løpet av dagen.

Hvor mange dager i uken øver du piano?

• 0 - 1 dager i uken

• 2 - 3 dager i uken

• 4 - 5 dager i uken

• 6 - 7 dager i uken

Tips 3: Jobb med sanger du liker

Det er viktig å lære de grunnleggende ferdighetene og prinsippene i musikk, men det er like viktig å øve på musikk og sanger som du faktisk liker. Selv vanskelige låter kan gjøres lettere ved å bryte dem ned i mindre deler og øve på dem trinnvis. Å arbeide mot å spille favorittsangene dine kan være en god motivasjon til å fortsette å øve og forbedre ferdighetene dine. Skriv ned sangene du ønsker å lære i fremtiden, og sett deg som mål å kunne spille dem etter hvert. Dette vil hjelpe deg å holde deg motivert og engasjert i øvingen din.

Tips 4: Tør å gjøre feil

Å spille piano er en ferdighet som krever mye øvelse og tålmodighet. Mens det kan være fristende å prøve å spille feilfritt fra begynnelsen av, er det viktig å huske at det er helt vanlig å spille feil i øvingsfasen. Ved å tørre å spille feil, kan du lære av disse feilene og forbedre dine ferdigheter raskere.

I tillegg er det viktig å huske at feil er en naturlig del av enhver musikalsk opptreden. Selv de beste pianistene spiller feil. Ved å tørre å spille feil når du øver, vil du lære å takle disse feilene når du spiller foran andre mennesker. Du vil lære å fortsette å spille når du gjør en feil, og finne måter å komme deg gjennom vanskelige deler av en låt.

Til slutt kan det å tørre å spille feil også hjelpe deg å nyte øvingsprosessen mer. Når du gir deg selv lov til å spille feil, vil du føle mindre press og stress, og ha det mer gøy mens du øver. Dette vil gjøre det lettere for deg å holde motivasjonen oppe og fortsette å øve, selv når du støter på utfordrende deler av en låt.

Tips 5: Start NÅ!

Nå som du vet at det er fullt mulig å lære piano, vil jeg oppmuntre og utfordre deg til å starte opp så snart som mulig! Ikke utsett drømmen om å lære deg piano. Finn en lærer, et godt online kurs eller en app som passer for deg, og begynn å lære de grunnleggende ferdighetene som trengs for å komme i gang på piano.

Det å kunne spille piano er ikke bare en fin ferdighet å ha, det kan også hjelpe deg å takle stress og øke kreativiteten i hverdagen din. Så hvorfor ikke starte nå? Jeg tror du vil bli overrasket over hvor langt du kan komme på kort tid!

0 kommentarer

Siste innlegg